När det är dags att rekrytera
Du kanske äger ditt eget företag och letar ny kompetens, eller så är du ansvarig för att hitta ny personal till företaget du själv är anställd hos. det spelar inte så stor roll. När det kommer till rekrytering så finns det många fallgropar. Här tänkte jag dela med mig hur du undviker dem!
Var tydlig
När du skapar din jobbannons så är det viktigt att vara tydlig. De som läser den ska ganska snabbt veta vad det är du söker, och vad du eller ditt företag vill att de ska för med sig in i bolaget. Rekryteringsföretag är duktiga på detta och brukar kunna skapa annonser som är "spot on" och samtidigt skapar nyfikenhet hos läsaren. Läs mer på skillu.se om du vill veta mer om hur rekryteringsbolag jobbar. Där kan du även läsa mer om headhunting.
Skräm inte bort sökande
En jobbannons som har massor av krav på den som söker kommer att sålla bort mängder med människor som kanske skulle passa perfekt. Ta med de saker som är grundläggande för tjänsten och fyll sedan på med att personlig lämplighet kommer att vara avgörande. Då kommer även de som kanske inte har exakt den kompetens du söker att skicka in en ansökan och bland dem kan man hitta en del guldkorn.
Uppfinn inte hjulet på nytt
Det finns massor av annonser på nätet. Läs några av dem för att se hur de är uppbyggda. Det finns ingen anledning att skapa något nytt och unikt när det gäller något så alldagligt som en jobbannons! Håll det enkelt, ärligt och tydligt!